Dit is een overzicht van de Scratch routekaart!
Vraag bij de begeleiders om de Routekaart zodat je jouw proces kan bijhouden!
Scratch is een website waar je online je eigen games, animaties en applicaties kan programmeren! Ga naar https://scratch.mit.edu/ en druk op maak!
Scratch les 1 Rockband, introductie in Scratch:
In deze les leer je de basis van Scratch. Rechtsboven op de website kun je de taal op Nederlands zetten!
We gaan een rock-band maken door verschillende instrumenten te coderen!
Ga naar deze link voor je eerste les:
Aan het einde van de les kun je door naar Scratch les 2.
Scratch les 2: Animeren en beweging
Lees deze kaarten door zodat je aan de slag kunt met het bewegen van Sprites!
Wanneer je de kaarten doorgelopen hebt kun je een kleine animatie maken!
Kun je alles animatie stijlen gebruiken die je hebt geleerd in één animatie?
Leer van deze kaarten verschillende manieren om sprites te laten bewegen!
Is alles gelukt? Ga dan door naar de volgende les!
Scratch les 3: Achtervolging spel
Maak een achtervolging spel in Scratch!
We gaan wat dingen herhalen uit vorige lessen én aan de slag met willekeurige coördinaten!
Maak een simpel achtervolging spel met Scratch!
Scratch Challenge: Een klok
Je hebt als het goed is een aantal dingen geleerd over lussen, dus nu gaan we je kennis in praktijk brengen!
Maak een klok, wanneer je op de wijzers van de klok klikt gaan ze draaien.
Je mag zelf kiezen hoe je deze opdracht wil invullen!
Is het gelukt? Ga dan door met de volgende les: Scratch les 3 Verdwaald in de ruimte.
Scratch les 4: Verdwaald in de ruimte.
In de vorige les hebben we een herhaal lus gebruikt, nu gaan we verder met lussen.
Weet je nog hoe de lussen werken? Lussen (in het Engels loops) zijn blokken waarmee je acties oneindig vaak kan herhalen! In deze les gaan we aan de slag met lussen en animaties!
Weet je hoe een lus werkt? Dan kun je door naar de volgende les!
Scratch uitleg Wat is een variabele?
Als je informatie wilt opslaan in een programma, dan gebruik je iets dat variabele heet. Zie het als een doos met een label erop: je kunt er iets instoppen, controleren wat er in zit, en veranderen wat er in zit.
Stel we willen een spel maken waarbij we bijhouden hoeveel muntjes we hebben.
We maken een variabele met de naam: “muntjes”.
Iedere keer als de speler tegen een muntje aanloopt verwijderen we het muntje én doen we het variabele “muntjes” met 1 omhoog. Zo kunnen we bijhouden hoeveel muntjes we hebben verzameld in het spel!
Kijk dit filmpje over variabelen!
Scratch Challenge: Koekie Klikker
Maak een koekie klikker, iedere keer als je op een koekje klikt gaat er een teller omhoog.
Extra challenge: Wanneer de teller op 10 staat moet het koekje exploderen.
Probeer deze opdracht eens te maken met de kennis die je hebt opgedaan!
Kom je er nog niet helemaal uit lees dan weer wat informatie terug uit vorige lessen!
Scratch les 5: Spokenjagers
In de vorige lessen heb je gewerkt met een herhaal lus.
Een herhaal lus gebruiken we om code eeuwig te herhalen. Zo kun je bijvoorbeeld dingen laten draaien!
Ook hebben we geleerd om met variabelen te werken, variabelen zijn data die we bijhouden in Scratch!
We gebruiken variabelen om bijvoorbeeld de score bij te houden!
In deze les gaan we aan de slag met pauzes en verder met variabelen.
We gaan een spel maken waar je spoken moet jagen!
Scratch Challenge!
Je hebt nu een aantal opdrachten gedaan in Scratch.
Nu wordt het tijd voor een uitdaging!
Dit is een lastige uitdaging! Het is oké als het je niet in een keer lukt!
Probeer een spel te maken waarbij je vallende sterren moet ontwijken!
Je mag zelf beslissen hoe je dit spel wil gaan maken!
Wanneer we 10 sterren hebben ontweken dan winnen we het spel!
Einde van de routekaart
Je hebt alle basis lessen van Scratch doorlopen!
Je kan nu aan de slag met het maken van je eigen games en animaties.
Kun je bijvoorbeeld Flappy Bird maken? Of doolhof waar je uit moet ontsnappen?
Je kan nu ook aan de slag gaan met de routekaart van de Microbit!